Select Page

Džada: Jean-Luc Godard i “Novi talas” francuskog filma

Džada: Jean-Luc Godard i “Novi talas” francuskog filma

Nema značajne rasprave o “Novom talasu” francuskog filma bez pomena Žan Lik Godara (Jean-Luc Godard) i nema boljeg načina da se taj pravac razumije od gledanja filmova čovjeka koji nije ni najmanje mario za nagrade čuvene američke Akademije. Godarovo filmsko djelo je uvijek bilo usmjereno kontra francuskoj “tradiciji kvaliteta” u filmu i holivudskim normama koje je izazivao kao ključni predstavnik “Nouvelle vague” 60-ih i 70-ih godina. Kao što to kapitalizam i Oskar kao njegova filmska forma rade, Godar je 2010. dobio nagradu za životno djelo. Naravno, nije otišao da je primi.

Njegov pristup snimanju je bio nejasan, ideje nisu bile oštre, pravio je filmove, kako je sam govorio, da mu vrijeme prođe. Potpisnik ovih redova nije ispratio posljednje radove koji uključuju učešće u projektu Bridges of Sarajevo, ali svakako je namjera da se fokus stavi na period kad je Godar pokazivao zašto je najradikalniji režiser svog doba na kog su žestoko uticali egzistencijalizam i marksistička filozofija. A da je on sam takođe bio žestoko uticajan, to će vidjeti svako ko na Džada Film Festu bude gledao njegov film i u njemu bude nalazio kopče i ideje koje su preuzimali Martin Skorseze, Vim Venders, Bernardo Bertoluči, Stiven Soderberg, Kventin Tarantino…

Godar iz mlađih dana

Godar iz mlađih dana

Naravno, i sam Godar je imao one koji su ga inspirisali, gdje sam posebno ističe Nikolasa Reja, čovjeka koji je snimio legendarnog “Buntovnika bez razloga (Rebel Without a Cause)” sa Džejmsom Dinom. “Nikolas Rej je film”, govorio je Godar.

Sjajni režiser je bio vrlo elokventan i njegovi citati su otvarali prozor u svijet njegovog filma, njegovo poimanje kulture i umjetnosti, i teško da bi se ikada Godar probio recimo u Podgorici, gdje se film pravi da bi bio umjetnički, a ne postaje umjetničkim. “Ja sam gledao taj film, nije loš, ali je akcija”, možete čuti u nekoj domaćoj raspravi na Javnom servisu.

“Ja želim da uništim ideju kulture. Kultura je alibi za imperijalizam. Imate ministarstvo za ratovanje, imate ministarstvo kulture. Dakle, kultura je rat”. Teško da možete nekome objasniti da su to stavovi jednog od najvećih režisera svih vremena. Aj svratite na Džadu i ponesite po dojč.

Kadar iz filma "Do poslednjeg daha" ili, u originalu, na francuskom "À bout de souffle"

Kadar iz filma “Do poslednjeg daha” ili, u originalu, na francuskom “À bout de souffle”

Godarov film “Do poslednjeg daha (Breathless)”  iz 1960. godine biće prikazan u sklopu Džada Film Festa u 21h u City kvartu, na platou Čelebić.

About The Author

Fan Karpentera, Verhovena i Mektirnana. Kršten pod Ostrogom, zaposlen u Vijestima.

Leave a reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *