Select Page

Muzičko pomilovanje za masovne ubice

Muzičko pomilovanje za masovne ubice

Kventin Tarantino je prvo spremao scenario, zatim prepustio prava Oliveru Stounu za snimanje ,,Natural Born Killers“, pa dočekao da njegov tekst bude umnogome izmijenjen. U tri je rečenice je objasnio šta misli o filmu, kada je prikazan prvi put 1994. godine.

Ocjene filma 'Natural Born Killers'
ocjene-box-za-kokiceOvaj film režisera Olivera Stouna iz 1994. godine na IMDB je ocijenjen sa 7.3, dok je na Rotten Tomatoes ocijenjen sa 46%.

– ,,Užasno je to što Stoun nekako uspijeva da sputa svu tu svoju silnu energiju jer mu je film prosto preočigledan. A sve je previše očigledno zato što on ne može nikako da primiri to divljanje od energije. Ili da ne dužim, film je prosto sranje“ – kazao je Tarantino i tako napisao sve što treba napisati o ,,Natural Born Killers“.

Ovo zato i nije tekst o ,,Natural Born Killers“, već o vjerovatno saundtreku 90-ih, koji je ironično a sasvim prikladno toj eri i vremenu – napravljen za jedan sasvim loš film! Potpisao ga je Trent Reznor, frontmen rokenrol fenomena Nine Inch Nails.

Trent Reznor

Trent Reznor, kompozitor muzike za film “Natural Born Killers” i frontmen benda Nine Inch Nails

– ,,Trent, film zamišljam kao tvoju muziku, znači nešto vrišteće, opasno, zlo, opominjuće. To je priča o masovnim ubicama koji su najbolji u svom poslu. Valjda shvataš zašto te zovem“ – negdje na proljeće 93-e ovo je, u telefonskom razgovoru, Oliver Stoun kazao Reznoru.

Rezultat je bio takav da je ispalo da je Reznor (srećom!) više slušao Tarantina, a manje Stouna. Napravio je suludi, nostalgični, nadrealni i razarajući album. I na veliku scenu vratio tada skoro zaboravljenog Leonarda Koena!

Ideja genija

– ,,Gospodine Stoun, hajde da napravimo nešto drugačije. Neka saudtrek bude album sa mnogo različitih slika, biće tu muzike, dosta starog, ponešto novo, ponešto moje što još nijesam objavio… I rečenice junaka iz filma. Oni su pokvarenjaci, bolesni likovi, ali ih je život sjebao i možda zaslužuju nekakvo pomilovanje. Neka muzički album zaokruži priču filma na svoj način“ – to je bio Reznorov odgovor Oliveru Stounu.

Režiser je napravio najbolju odluku u vezi filma tako što je Reznoru dao odriješene ruke da radi šta hoće! A muzičar je, zamislite, odgledao nemontirani materijal sa snimanja filma oko 60 puta prije nego je počeo da bira i sklapa veliki muzički mozaik.

Trent Reznor je u svom poslu bio uvijek perfekcionista. Sa pet godina je prvi put svirao klavir, nekoliko godina kasnije smatrali su ga muzičkim vunderkidom. Nakon razvoda roditelja odrastao je kod bake u selu u dubokoj američkoj provinciji u Pensilvaniji.

– ,,Bio sam od one djece koja bi se zabila mjesecima u svoju sobu i gradila svijet od knjiga i televizije. U dubini duše mislio sam da mi taj svijet Pensilvanije i malog grada ne odgovara, da više pripadam muzici, svijetu iz filmova i romana. I jedva čekao da odem. U suštini gradio sam kulu od karata vježbajući i stvarajući muziku“ – objasnio je Reznor.

Trent Reznor na jednom od nastupa sa bendom Nine Inch Nails

Trent Reznor na jednom od nastupa sa bendom Nine Inch Nails

Koen kao božanstvo

,,Natural Born Killers“ bili su njegov prvi soundtrack. Trent Reznor tada je gazio 30. godinu, bio na turneji nakon objavljivanja megapopularnog, kultnog albuma ,,The Downword Spiral“. U suštini, njegov život bio je tih godina beskrajna spirala nadolje. Stvarao je, jurio za poslovima, trošio sebe mnogo jer je u radu bio manijak, a tjerao sebe do ivica izdržljivosti i na ivicu emotivnog ambisa. Skoro da nije spavao, da bi u za današnje pojmove rudimentalnom kompjuterskom programu za miksovanje, po hotelskim sobama na turneji sklapao pjesme za film. Ipak, te godine bio je na vrhuncu, kreativnom zamahu.

Od 27 pjesama koje se pojavljuju tokom filma, najviše se pamte ,,Anthem“, ,,The Future“ i ,,Waiting For The Miracle“ Leonarda Koena. U suštini, Reznor je prvi prepoznao, a onda znalački iskoristio potencijal Koenovog baritona, za ,,monolog“ otuđenog božanstva kojem je ljudski rod odavno dosadio. Kako su ga samo u godinama koje su uslijedile kopirale filmadžije – sjetimo se samo sličnog korišćenja pjesme ,,Hallelujah“ (balada tužnog ogra u ,,Šreku“ i ljubavna scena nesuđenih superheroja u ,,The Watchmen“).

Jedina pjesma NIN-a koja je pisana za film je ,,Burn“, a pomenuta ,,Waiting For The Miracle“ već na samom startu naslućuje kakve nas paklene teme i tonovi očekuju. Interesantno, najjači momenat filma je trenutak dok Koen u ,,Anthem“ izgovara ,,Postoji pukotina u svemu. Tako svjetlost uspijeva da prođe“ – a pjesma se na kraju nije ni pojavila na zvaničnom soundtracku!

U 75 minuta materijala Reznor uspijeva da uklopi i Dilanov folkerski biser ,,You Belong To Me“ i rep tada velike zvijezde Dr. Dre-a ,,The Day The Niggaz Took Over“. Tu i tamo se provlače sjajne rečenice koje Robert Dauni Džunior i Vudi Harelson izgovaraju u filmu, pa dva diskretna hita NiN-a ,,Something I Can Never Have“ i ,,A Warm Place“.

Posveta Tarantinu

Jako je bitno istaći da je karijera Leonarda Koena tada, još od sredine 80-ih, išla silaznom putanjom. Publika nije imala sluha za drugačijeg, ciničnijeg Koena, sa napuklim, uništenim i staračkim glasom. Tada nije imao ni 60 godina. I trebali su mu Reznor i ,,Natural Born Killers“ – jer tada je bio i pred bankrotom zbog ugovora na svoju štetu sa producentskim ajkulama.

Leonard Koen (1934-2016)

Leonard Koen (1934-2016)

U posljednjem trzaju muzičke ere u kojoj se vjerovalo da soundtrack nije tek lijep dodatak, nego djelo umjetnosti koje ide ruku pod ruku sa filmom, zvanično objavljen soundtrack uspio je da dođe do čak 19. mjesta na USA Billboard listi prodaje ploča i diskova. S obzirom da nije imao veliki hit, to je bio fantastičan uspjeh.

Originalni, mnogo puta mijenjani Tarantinov scenario sada je dostupan na internetu. Interesantno, sadrži brojne fusnote, tipične za opsesivni rad slavnog režisera. Reznor je to izuzetno cijenio, pa je iskoristio neke od pjesama uz koje je Tarantino odrastao, a u prvoj verziji scenarija namijenio filmu. ,,The Trembler“ Duejn Edija se našla na zvaničnom soundtracku. A neke od pjesama koje je Tarantino želio za ,,Natural Born Killers“ su završile kao muzička podloga za njegov vječni ,,Pulp Fiction“, manje od dvije godine kasnije!

Labudova pjesma

Ovakav, konceptualan soundtrack je posljednji trzaj, najljepša labudova pjesma jedne ere, u kojoj je mainstream film poštovao muziku. I više od toga – smatrao je da bez ozbiljne i brižno koncipirane muzičke podloge nema kičmu, zaleđe, onu skrovitu poruku i objašnjenje.

Istovremeno, to je bio i kreativni vrh koji Reznor nikada više nije dostigao. Upravo tada Nine Inch Nails bili su na vrhuncu slave, njihova muzika bila je najaktuelnija. Iste godine pojavio se u spotu svog najvećeg uzora Dejvida Bouvija ,,I’m Afraid of Americans“, gdje prati i uhodi slavnog muzičara!

Nekoliko godina kasnije suočio se sa dubokom depresijom, nakon smrti bake koja ga je podigla. Potom je uletio u zavisnost, jednom zamalo izgubio život kada je greškom umjesto kokaina uzeo istu količinu heroina prvi put u životu. Rehabilitacija je trajala dugo, a Reznorov talenat sada zablista ređe. Poput starog fudbalskog majstora koji vrhunsku formu i inspiraciju pronađe za par derbija, ili u par sedmica sezone kad koljena ne bole, ožiljci ne svrbe a kilogrami i kriva ne pritiskaju…

Onaj dječak Reznor, u potkrovlju seoske kuće u Pensilvaniji, muzički se oblikovao slušajući slavni Bouvijev album ,,Low“, snimljen 100 metara od Berlinskog zida i sovjetskih snajpera krajem 70-ih.

A prije nekoliko godina, kada je Bouvi nabrajao najdraže filmove i muziku iz njih, kao prva asocijacija na 90-e bio mu je upravo ,,Natural Born Killers“!

About The Author

Stojan je novinar Pobjede, sportskog lista Arena i magazina Objektiv.

Leave a reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *