Select Page

Narkos Meksiko, sezona 2 – beskrupulozna borba za opstanak

Narkos Meksiko, sezona 2 – beskrupulozna borba za opstanak

Ako je prva sezona Narkos Meksiko gravitirala kolumbijskim sezonama po narativu, estetici i dinamici akcije, druga je izgradila sasvim kompatibilnu autonomiju u odnosu na sve njih. Po ocjenama, takođe nije u njihovom rangu, a na par mjesta sam pročitao da je cijene kao “najslabiju u serijalu”. To govori da nije rađena linijom “šlihtanja” uspjehu prethodnih ni očekivanjima na osnovu rezultata koje su one postigle, već im pruža organizovanost čitavog serijala (što se ogleda i u sporadičnom prisustvu protagonista ranijih sezona u ovoj).

U fokusu nisu anti-junaci kao što su: Eskobar (W. Moura, sezona 1-2), Erera (A. Ammann, sezona 3), Kintero (T. Huerta, sezona 4), ni junaci Penja (P. Pascal , sezona od 1-3), Kamarena (M. Pena, sezona 4), čiji karakteri, životne priče, ali i energija nose seriju i pružaju ubrzanje i žestinu ulaska u krivine – taman kad glavu nasloniš na jastuk a oči na latino egzotiku prirode, žena, arhitekture, stilova oblačenja (od lakoće jednostavnosti do ležernosti ekstravagancije), već nešto sasvim drugo. U petoj sezoni u fokusu je – sistem. Svi slojevi uzročno – posledičnih veza politike i kriminala na lokalnom, regionalnom i geopolitičkom nivou zaokruženi su kako pravilima koja ne stare tako i tendencijama, provokacijama i specifičnostima epohe u kojoj je radnja “inspirisana stvarnim događajima” smještena.

Osamdesete jesu bile godine kada je “duh oslobođen”, kada su izvori različitih oblika pobune probili sve slojeve konformizma i izašli na površinu – negdje kao voda u vidu gejzira, negdje kao vatra iz vulkana. I to na svim poljima: politika, muzika, film, sport, a na kraju i na polju kriminala koji je dobio nove dimenzije. Zato osamdesete jesu godine raspleta na svim nivoima. I zato, priča o Meksiku kao kontinentalnoj sponi koja dvije Amerike čini jednom cjelinom, ne govori o sistemu koji postoji, već o sistemima koji su nestajali i koji su nastajali.

Odsustvo dominacije glavnih likova ne umanjuje njihov individualni potencijal, naprotiv, isti je vrlo racionalno integrisan u optimalizovanju prostora koji ova sezona ispunjava i adaptaciji radnje unutar nje.

U tom smislu, Feliks Galjardo (Diego Luna), kao karakter koji je ponuđen bez ikakvih skrupula ali i bez spektakla, kao plejmejker i arhitekta kartela Gvadalahara (preteče svih kartela koji će nastati dezintegracijom Federacije – događajem koji predstavlja kraj vremenskog perioda koji sezona obrađuje) i agent DEA Volt Breslin (Scoot McNairy), kao karakter oslobođen uobičajenih američkih filmsko-detektivskih fora i koji se ne “loži” na mejnstrim priču o SAD (naprotiv), i čija porodična priča je tu tek kao pratnja, dakle nijedan ni drugi kao glavni likovi nisu ni pedala za gas, ni volan, već farovi koji djelimično čine vidljivim nestajući i nastajući poredak u džungli koju definišu – makijavelistički pristup tehnologiji borbe i ultimativni fajt za opstanak.

Kroz Breslinovu naraciju kritički se tretira politički establišment SAD, a kroz njegov lik diskretno je prisutan cinizam kao osnovna karakteristika tretiranja poretka. U prilog tome, veoma je konkrentna njegova rečenica u okviru osvrta na patronsko- kritički spoljno-politički stav SAD o narko trafikingu u Meksiku: “U tome vrijeme Kongres je odlučivao da li da potvrdi ili ne da li je Meksiko sarađivao u borbi protiv droge. Nisam siguran zašto je najveći zavisnik u svijetu odlučivao o tome ali to je druga priča”. Ipak, on ostaje karakter koji funkcionisanje poretka tretira kritički, ali je svjestan nužnosti njegovog postojanja i sa tom perspektivom i ličnom pričom, nastavlja borbu za “ispravljanje krivih Drina”.

Dok je kroz lik Feliksa Galjarda i njegove ideje, prikazana ne samo ultimativna i beskrupulozna borba za opstanak na vrhu i opstanak uopšte (a nerijetko je to isto), već i “spržena” pozicija Meksika “između dvije vatre”: nepresušnog proizvođača (Kolumbije) i neprestane potražnje (SAD), pozicija koja donosi ogroman novac, velike žrtve i brojne ulične ratove koji su nastali od devedesetih pa na dalje. Za suptilan pristup psihologiji problematike “postarala” se diskretno prikazana instrospekcija (koja je u ovoj sezoni značajno zastupljenija nego u ranijim) ovih ali i drugih karaktera poput Pabla Akoste (G. Taracena), djelimično i Isabele Bautiste (T. Ruiz) i drugih. No, osim pomenutih, cirkuliše još mnogo karaktera koji višeslojnost čitave priče čine vrlo zanimljivom i dinamičnom, posebno od pete epizode.

Ljubitelji latino melodije sa razlogom će osjetiti da muzika nije na nivou kolumbijskih sezona, ali svi će biti saglasni da fotografija jeste.

I ko nije gledao prvu sezonu Meksika i ko jeste – ali nije nedavno, preporuka je da je pogleda (opet), i onda “uđe” u drugu sezonu, radi daleko lakše kretnje kroz nju. I zbog priče koja prethodi nastanku kartela, angažmanu DEA, Kamareninom herojstvu, u najkraćem svega što sadrži prva sezona, ali i poznavanju imena, a skoro sva poznata su prisutna od Feliksa Galjarda do Hoakima “Ćapa” Gusmana. Dijalog dvojice glavnih protagonista na samom kraju sezone, koji se u stvarnosti vjerovatno ili možda nije desio, odličan su pogled na događaje koji se jesu desili – kasnije, odnosno početkom devedesetih.

To je i najbolji odgovor na uobičajeno pitanje koje postavljamo na kraju sezone “Da li će biti nastavka?” ali i uvid u činjenicu o zahtjevnosti njegove realizacije i neophodnosti velike ambicije za istu. A koliko materijala ima za nastavak, upečatljivo govore rečenice na početku prve sezone “Narcos: Mexico”, kada Breslin (McNairy) u ulozi naratora kaže: “Ovo je priča koja nema srećan kraj. No, pravo pitanje je: da li uopšte ima kraj?”.

About The Author

Luka Radonjić je medijski analitičar iz Podgorice, koji od filmskih žanrova u osnovnom smislu preferira krimi - drame/trilere/akcije, političke trilere i drame (osobito biografskog karaktera), filmove i serije sa istorijskom tematikom. Prednost daje djelima sa njemačkog i španskog govornog područja, posebno Latinske Amerike.

Leave a reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *