Select Page

Rad na “Igri prestola” – posao iz snova

Rad na “Igri prestola” – posao iz snova

Prilika da razgovarate sa jednim od najvažnijih ljudi u stvaranju najbitnije televizijske serije danas, “Igre prestola”, neće vam pomoći da saznate da li je Džon Snou živ u 6. sezoni. Vilijam Simpson, strip autor koji je, između ostalog, crtao i Betmena i Sudiju Dreda, na seriji radi od samog početka.

O toliko iščekivanoj 6. sezoni sa kojom regionalni HBO kreće 26. aprila ne smije ni da zucne, zbog strogih ugovora o tajnosti, ali o fantastičnom svijetu Džordža R. R. Martina – itekako je raspoložen da govori.

Simpson je prvo kreirao i dizajnirao oružje za seriju – mačeve od valirijskog čelika ili oružje kojim se služe Kal Drogo i njegovi Dotraci. Zamislio je i nacrtao Bijele šetače i Trookog gavrana, zmajeve, dotrakijsko staklo, kao i mnogo toga drugog. Nešto kasnije njegov najvažniji posao je bio rad na storibordu (storyboard). To radi i danas…

Storyboard - Bijeli šetači

Iz storyboarda – Bijeli šetač u prikladnoj sceni

Što je storyboard?
hboStoryboard je najjednostavnije objasniti kao ilustrovani scenario. Kadar po kadar. To su crteži u obliku stripa, i koriste se za prvu vizuelizaciju scena. Koristan je zbog lakše komunikacije u ekipi, da bi učesnici tima jednostavnije shvatili šta se snima i na koji način se to želi postići. Na crtežu bi trebalo da se vide i da budu označene pozicije i pokreti kamere (npr. šta se vidi u sceni, a šta će kasnije biti kompjuterski dodato, uz uputstva koja opisuju scenu).

“Za mene je rad na “Igri prestola” savršen posao jer sam uvijek volio stripove o Konanu i želio sam da ga crtam. Kada sam dobio priliku da radim na “Igri prestola”, da dizajniram neke stvari, izgledalo je kao jedan od onih poslova iz snova za koje shvatite da jednostavno morate da ih radite”, kaže Simpson.

“Ideja o stvaranju tog svijeta, u stvari, tog ponovnog stvaranja za televiziju zbog knjiga koje su prethodile, donosi ogromnu odgovornost da sve uradite kako valja. Mnogo je zaljubljenika koji toliko dobro poznaju priču, tako da je ovo bila je izuzetno velika stvar, a pritom niko nije bio siguran u kom pravcu će sve to da ode.”

Simpson je karijeru počeo u stripu, crtao je za prestižne kuće DC Comics (“Betmen”, “Džon Konstantin”, “HellBlazer”) i 2000 AD (“Sudija Dred”). Na filmu je radio storibord za “City of Amber”, “Unknown”, “Byzatium” a izuzetno je ponosan na saradnju sa irskim rediteljem Nilom Džordanom (“Breakfast on Pluto”).

Ponuda za “Igru prestola” stigla je dok je Simpson radio storibord za film “Vaše visočanstvo (Your Highness)“. Producent Mark Hufman ga je pitao da li bi radio na novoj seriji, ali nije smio da mu otkrije naziv. Jedino je rekao je da je srednjovjekovna fantazija. Simpson se našao sa sa producentskom ekipom, nacrtao nekoliko zamaka, tipova oružja, nekoliko velikih vukova i poneko odsijecanje glava što mu je, kako kaže, ipak bilo malo neobično. 🙂 Ali i dalje nije znao ime projekta.

HBO studio na kućnom pragu
winterfellZa Simpsona je u cijeloj priči dobra okolnost je što se veliki dio serije snima u Sjevernoj Irskoj. Neke scene se snimaju u eksterijerima (Zimovrel, Kraljev put…), dok se neke snimaju u studijima HBO-a u blizini Belfasta, gdje Vilijam živi. Kada mu je stigao poziv za rad na seriji, u tom trenutku je radio na “Vašem visočanstvu”. “Igra prestola” je veliki posao, a Simpsonu takođe bila važno da zajedno sa ostalom ekipom dokaže da tako velike stvari mogu da budu urađene u Sjevernoj Irskoj.

Nekoliko mjeseci kasnije, Hufman je stigao i rekao: “Radimo “Igru prestola”. “Dakle, o tome se radi. Nijesam mogao da znam jer nijesam čitao knjige ranije. Kada sam saznao da ću raditi pilot epizodu, pročitao sam prvu knjigu jer sam želio da osjetim ukus svega toga. Dosta mog rada se odnosilo na to da dam ekipi materijal za razmišljanje, da vide u kom pravcu žele da idu. Bio je to vrlo lijep način rada na idejama, na primjer, kako će izgledati drveće bogošume, na kom se i kasnije dosta radilo”, navodi Simpson.

“Radio sam dosta i sa ljudima koji prave rekvizite, zatim nešto i sa kostimografima, kao i neke skice kada smo razmišljali o japanskom uticaju na oružje Lanistera. Dakle, bilo je mnogo crtanja, a onda smo shvatili da je dobar dio toga isuviše skup. U tom trenutku smo radili na tome kako bi taj svijet mogao da izgleda.”

“Dopadao mi se taj proces, bila je najbolja moguća stvar koju sam mogao da radim. Sve što su tražili od mene bih crtao, slikao, a zatim bih predao radove. Bila je to polazna tačka za mnoge stvari u seriji. Sjećam se, npr. kako sam morao da popravim kacigu Sendora Klegejna. Različite ideje su se javljale, a u isto vrijeme sam radio na storibordu pilot epizode.”

Iz storyboarda - rađanje zmajeva

Danas se u Vesterosu, svijetu koji je stvorio pisac Džordž R.R. Martin, Simpson osjeća više nego ugodno. “To je fascinatno. To su stvari kakve crtam godinama. Za mene je bio luksuz da uđem u svijet kojim sam se na neki način bavio u svemu ostalom što sam radio.” Kaže da početak nije bio jednostavan, ali ističe da su glavni producenti i kreatori serije Dejvid Beniof i D. B. Vajs bila ta važna pokretačka snaga.

“Dva producenta i pisca, bogovi priče, koji su znali šta žele, ali koji su takođe sjajno reagovali na stvari koje bi ima neko drugi ponudio ukoliko bi imale smisla. Znali su da ljudi koje su angažovali znaju da rade to zbog čega su tu. Kontrolisali su stvari, ali su bili izuzetno otvoreni za predloge. Ohrabrenje koje dobijete ujedinjuje grupu ljudi. Svi smo stvorili taj svijet i uradili dobar posao.”

Iz storyboards - Kal Drogo

Iz storyboarda – Kal Drogo

Kraljevi televizijskog posla
david nutter“Ja sam filmski i televizijski zaljubljenik. Cijeli život gledam filmove i televiziju dok radim i kada upoznate ljude čiji ste na neki način bili fan ili počnete da radite sa njima ili natrčite na njih na snimanju – to je vrlo lijepo. Međutim, raditi zajedno sa tim ljudima i dobiti priliku da budete dio toga što oni rade – to je zaista velika stvar za mene. Npr, kada radite sa Dejvidom Naterom. On je u Holivudu kralj pilot epizoda, radio je na toliko serija koje su postale uspješne, a vi onda sjedite sa njim u sobi i pomažete mu da razvije svijet o kom razmišlja.”

Simpson kaže da kada radi storibord ne mora toliko da brine o izgledu likova, već više brine o kompoziciji kadra, položaju i kretanju kamere. Ipak, neke likove mnogo voli da crta, pa se i žestoko trudi. Pogotovo one koji su mu omiljeni u seriji – Tirona Lanistera, Deneris Targarijen, Džejmija Lanistera i Džona Sniježnog.

“Ako znate glumce koji igraju nekog lika, onda se svakako više potrudite da ih tako i nacrtate. Džona Sniježnog, na primjer. Kada crtate njega i scenu kada umire, potrudite se da to izgleda dobro i na papiru. Kit Harington (glumac koji gira Džona Sniježnog) ima neke skice, rekao mi je da ih skupljao tokom snimanja, što je vrlo lijepo od njega.”

“Međutim,u cijeloj priči, za mene je heroj Tirion. On je čovjek koji se zalaže za dobre stvari, a koga krive za sve. On je onaj koji sve na kraju sredi. Onaj koji uspijeva kada niko drugi ne može. I nikada ne dobije zasluge za to. On je tip čovjeka koji iza scene omogućava da se stvari dese, dok kralj ili kraljica dobiju priznanja. On je lik koga stalno progone. On je savršen lik. Nizak je, ali ja najveći čovjek u seriji. Za mene, on je džin. Obožavam Tiriona”, kaže Simpson.

“Igra prestola” snimana je i u Dubrovniku, ali je Simpson ovaj grad u Hrvatskoj prvi put posjetio upravo tokom boravka u Herceg Novom, na Strip vikendu gdje je bio gost tokom februara. “Dubrovnik sam crtao u svojoj maloj sobi, radio sam na osnovu fotografija. Scena u kojoj masa gađa kralja Džofrija, kada su stvari na ivici pobune i kada je Sansa napadnuta u jednoj uličici, to je scena za koju mi je reditelj rekao da je uradim i da će on tek onda vidjeti šta će da radi i da li će uopšte biti snimana.”

“Dobio sam fotografije, imao sam neku ideju gdje bi kamera mogla da bude i nacrtao sam cijelu sekvencu po fotografijama. To je bilo zanimljivo. Najbolja, a ujedno i najgora stvar je što sam nedavno bio u Dubrovniku i vidio sam mjesto gdje je scena snimljena i shvatio da smo mogli na bolji način da koristimo druge uglove i pozicije kamere. Trebalo je da me pošalju u Dubrovnik, život bi mi bio mnogo lakši”, kaže Simpson kroz osmijeh. 🙂

Vilijam Vil Simpson je u februaru bio gost Strip vikenda u Herceg Novom (gdje je i urađen ovaj intervju) koji su organizovali ljudi zaslužni i za strip festival koji će ove godine u septembru imati svoje 10. izdanje.

 

 

About The Author

Novinar, autor TV emisija o filmu i kulturi. Odrastao u vrijeme video klubova.

Leave a reply

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *